Kovan työn ohessa tarvitaan rentoutushetkiä

Kun on paiskinut kovaa töitä päivän ulkona pihalla tai metsässä tai oikeastaan missä tahansa, pitää vapaa-ajan toimintojen olla aivan jotain muuta. Ennen mentiin tansseihin tai juotiin pää täyteen, mutta nykyään ollaan jo hieman suuremman valinnanvaran ääressä ja jokainen itse valitsee mitä tekee vapaa-aikanaan.

Tietokoneella viihteelle

Yksi vaihtoehto on kovan työn jälkeen istahtaa kotona sohvalle tai koneen äärelle ja vaikka pelata jotain tietokoneella. Voi kirjoitttaa vaikka NetBet Nettikasino Google hakukenttää ja mennä kasinolle pelaamaan ja samalla kun pelailee saa ajatukset pois töistä ja hyvällä tuurilla vielä voi voittaakin – pelaamiseen vain pitää suhtautua oikealla tavalla, eli viihteenä – ei ansaintamuotona.

Tai sitten voi mennä pelailemaan jotain autopeliä tai ns. räiskintäpeliä tai ottaa vain sen pasianssin sieltä koneelta ja katsoa, kuinka käy.

Television sadat vaihtoehdot

Jos kuitenkaan ei halua miettiä yhtään mitään, mikä yleensä on hieman toivottavaa, pelaa sitten mitä pelaakaan, niin vaihtoehtoisesti voi vapaa-aikana katsella televisiota. Ei siitä kauaa ole aikaa, kun meillä oli vain kaksi kanavaa, eikä televisiosta oikeasti tullut mitään, kun taas tänä päivänä meillä on jokaiselle parikymmentä ilmaista kanavaa saatavissa ja sen lisäksi lukemattomat suoratoistopalvelut, joiden välityksellä voi heittää aivot narikkaan, vaikka koko illaksi ja katsoa oman suosikkisarjan jaksoja putkeen. Televisio-ohjelmia on helppo katsoa myös tietokoneella, jos televisiota ei ole mukana esimerkiksi, kun ollaan työkeikalla kaukana kotoa. Ilmaisia kaikille varmasti näkyviä nettitv-kanavia pelkästään Suomesta löytyy noin 20, ja pienellä Googlaamisella kanavia löytyy naapurimaista lisää kymmeniä.

Oman kodin rentoutumisnurkka

Monille rentoutuminen kotona tai reissussa tarkoittaa sitä, että voi laittaa kuulokkeet korville ja kuunnella musiikkia. Toiset rentoutuvat kuunnellen klassista, toisilla toimiin jazz, toisilla humppa – sillä ei ole väliä mitä kuuntelee, vaan sillä on väliä, että rentoutuu siksi aikaa, kun sitä musiikkia kuuntelee eikä mieti töitä tai seuraavan päivän tehtäviä. Jokainen ihminen kaipaa aina välillä hetkiä, kun voi vain olla, miettimättä arjen tarpeita tai kaikkia tekemättömiä töitä, mitkä odottavat tekijäänsä.

Opi rentoutumaa kotona

Kotona tai reissussa kannattaa itsekin ladata akut välillä. Eli pitää pysähtyä, hengittää ja keskittyä. Kaikki elämään liittyvä kiire ja epäjärjestys tuovat mukanaan stressiä, ja sitä on tarjolla aina – siksi pitää muistaa myös rauhoittua ja rentoutua. Rentoutuminen ei tarkoita joogaamista tai meditaatiota, rentoutuminen voi olla hetken hiljentyminen saunan jälkeen terassilla tai keskittyminen lukemaan kirjaa. Tärkeintä on pysähtyminen ja irtaantuminen nykyajan kiireestä.

Yksi terveydelle hyvä tapa rauhoittua on lähteä pienelle kävelylenkille. Valitettavasti vain useat meistä eivät silloinkaan saa mielestä pois niitä työasioita vaan ne jäävät kävellessäkin pyörimään mielessä, toiset taas käyttävät kävelyä nimenomaan ongelmien miettimiseksi ja niiden ratkaisemiseksi. Joka jo viisi minuuttia ulkona saattaa auttaa aivoja lepäämään ja latautumaan.

Ja oletko koskaan tehnyt hengitysharjoitusta? Se ei tunnu kovin miehiseltä eikä toimivalta, mutta se oikeasti toimii. Hengitysharjoitukset ovat kuitenkin yksi parhaista tavoista pikaiseen rentoutukseen. Keskittymällä syvään, kokonaiseen hengitykseen karkoitat mielestäsi kaikki muut ajatukset, rentoutat hartiat ja muut lihakset, ja ravitset aivoja happirikkaalla verellä.

Syö ja juo tarpeeksi usein

Tätä asiaa ei aina muistakaan, kuinka tärkeätä on syödä tarpeeksi usein ja myös juoda joka päivä – eikä sitä alkoholia. Ruoka ja juoma pitävät kehon liikkeessä ja elimet aktiivisina. Jos säästää syömisessä ja juomisessa, keho saattaa lukittautua ja mennä stressitilaan, josta taasen voi seurauksena olla oikeasti pahoja sairauksia, ja vain koska et muistanut tai halunnut syödä tarpeeksi, tai juoda tarpeeksi paljon.

Vatsa ja ruuansulatuselimistö ovat suorassa yhteydessä aivoihin, ja jos vatsa ei ole tyytyväinen, eivät ole aivotkaan. Nauti jokaisesta suupalasta, äläkä ahmi ruokaasi kiireellä. Luonnollisen veden tarve ihmisellä on 1–2 litraa vuorokaudessa ei siis 2-3 litraa päivässä.

Muista siis pitää taukoja ja viimeistään kotona myös rentoutua, se auttaa sinua jaksamaan.